سفارش تبلیغ
صبا ویژن


ارسال شده توسط لیلی در 92/8/27:: 5:3 عصر

وقتی امام علی علیه السلام به فرزندشان امام حسن علیه السلام می فرمایند از تاریخ عبرت بگیر حتما قصدشان از این نصیحت ما هم هستیم.

من و تو به عنوان دختران این مرز و بوم که خورشید اسلام قرن‌هاست به سرزمین‌مان تابیده، وقتی به ماجرای محرم و عاشورا نگاه می‌کنیم غیر از داغ برادر و عمو و طفل شیرخواره، غیر از سوختن از حرارت آتش، غیر از یتیمی و اسیری، غیر از گرفتار شدن در دام دشمنی که کینه‌های قدیمی چندین‌‌ده‌ساله‌اش سر باز کرده و از جوانمردی و آزادگی بویی نبرده چیزهای دیگری هم می‌بینیم. چیزهایی که هر روز با آن‌ها رو به روییم. هر سال. هر ماه. وقتی دختری به خانه‌ی بخت می‌رود، وقتی طفلی به او عطا می‌شود، وقتی طفل شیرخواره‌اش را از شیره‌‌ی جان سیراب می‌کند، این‌ها مقدمه‌ی رسیدن به او به یکی از ماجراهای مخفی روز عاشوراست. نه ماجرای علی اصغر امام. نه.

ماجرای مادر حضرت علی‌اصغر و بی‌بی رقیه. مادر حضرت علی‌اکبر. مادر حضرت سجاد. مادرانی که وقتی به خانه‌ی امام وارد شدند، وقتی خداوند به آن‌ها طفلی عطا کرد، وقتی به فرزندشان شیر می‌خوراندند؛ کینه و نفرت عمه‌ها را جرعه‌جرعه به کام بچه‌ها نریختند.

ماجرای عاشقی حضرت زینب و بچه‌های امام حسین چیزی نبود که روز عاشورا و ماجراهایش باعث‌ش شده باشند. اگر همسران امام حسین مثل ما می‌اندیشیدند، اگر خواهرشوهر دیو بود و غیرقابل اعتماد و محبتش از روی غرض و لبخندش از روی مرض، کجا فریاد عمه جان عمه جان اطفال، دشت کربلا را پر می‌کرد؟ شاید هم همه‌ی این‌ها افسانه است. شاید این چنین نبوده، شورش کرده‌اند که اشک ما دربیاید برای غریبی و بی کسی بچه‌های امام حسین!. اصلا اگر این بچه‌ها خاله‌ای داشتند که همراه‌شان بود عمرا اگر به دامن عمه پناه می‌بردند. حالا گیریم که عمه‌شان حضرت زینب باشد. گیریم که دختر امام باشد و خواهر امام!!!

این حرف درست است ها!. باور کنید. دختر امام بودن و خواهر امام بودن چیزی از نچسب بودن عمه‌ها برای بعضی‌ها کم نمی‌کند. ما می‌توانیم خاله زنک و سطحی‌نگر و حسود و دهن‌بین باشیم، می‌توانیم حتی با دختر پیغمبر و خواهر پیغمبر هم سازگاری نداشته باشیم، همان‌طور که زنان حضرت یعقوب از ابناس عمه‌ی حضرت یوسف که زنی عالمه و کامله در عصر خویش بود، گله داشتند که چرا یوسف را بیش‌تر از فرزندان ما دوست داری؟، چرا یعقوب پسران ما را جانشین خود قرار نمی‌دهد؟ چرا یوسف را نازپرورده‌ی خویش قرار داده؟ چرا تو چنینی؟ چرا برادرت چنان است؟ چرا...

چه قدر فرق است بین همسران امام حسین و همسران حضرت یعقوب. ما در کدام گروهیم؟


کلمات کلیدی :